خم جهنم، توسط لی باردوگو
در جستجوی پورتالی به دنیای اموات در دانشگاه ییل، شخصیتهای متمایل به جادوی «جهنم خمیده» لی باردوگو به طور طبیعی به کتابخانه یادبود استرلینگ فکر میکنند، معبدی گوتیک برای یادگیری (و معلوم میشود به جهنم) که در وسط پردیس خودنمایی میکند. . در اینجاست که آنها قصد دارند یک ماموریت جسورانه انجام دهند و دوستشان دارلینگتون را که روحش در کتاب قبلی باردوگو، پرفروشترین «خانه نهم» به ورطه فرو رفته بود، و اکنون در بدنش توسط یک دیو بسیار بد سکنه شده است، نجات دهند. .
درست مانند رمان قبلی خود، این رمان یک ییل را تداعی میکند که با انواع جادو میچرخد – با تغییراتی بیاهمیت، خود غنا، بیپروا، سرگرمکننده و در واقع بسیار تاریک. بخش اعظم آن در جوامع ارشد واقعی دانشگاه متمرکز شده است، که نسخه های تخیلی آن ها هر کدام در یک تخصص جادویی محرمانه تردد می کنند. (به عنوان مثال، جمجمه و استخوان ها از احشاء انسان برای پیش بینی های بازار سهام برای فارغ التحصیلان تاثیرگذار استفاده می کند؛ سنت المو طوفان ها را تداعی می کند؛ کتاب و مار می توانند مرده ها را زنده کنند.) یک نهاد نظارتی در سایه به نام Lethe بر مراسم فراطبیعی جوامع نظارت می کند و استفاده آنها از جادو را، مانند یک نسخه خارق العاده OSHA، کنترل می کند.
خواندن «خانه نهم» برای لذت بردن از «خم جهنمی» اجباری نیست، اما خوانندگانی که از اینجا شروع میکنند، داستانهای مهم و جزئیات مربوط به ساخت جهان را از دست خواهند داد. این کتاب در جایی باز میشود که کتاب آخر به پایان رسید، با دارلینگتون که در جهنم گیر کرده و الکس استرن، یک دانشجوی ناقص و مشکلدار ییل که دارای نعمت یا نفرین است، با توانایی دیدن افراد مرده، قصد بیرون کردن او را دارد. این یک کار سخت است، شامل آیین های باروک، مصنوعات جادویی عجیب و غریب و تمایل به جهش به ناشناخته ها – و فقط می تواند توسط افرادی انجام شود که مسئول مرگ دیگران بوده اند.
مدتی طول می کشد تا این خط داستانی اجرا شود. بخش اول «خم جهنمی» با قتلها، معاملات مواد مخدر و برخورد خونآشام، در میان چیزهای دیگر، کمی خشن و دیوانهکننده است، هرچند جزئیاتی که بعداً به دست میآیند مرتبط خواهند بود. اما به محض شروع مراسم، کتاب شانه های شما را می گیرد و اجازه نمی دهد که بروید. (صحنه ای که الکس در ذهن هر یک از شخصیت ها زندگی می کند در حالی که آنها مرگ هایی را که باعث شده اند دوباره زنده کنند، هیجان انگیز است، حرکتی پر از تعلیق و نوشتن همدلانه). برای اینکه ببینم بعد چه اتفاقی افتاد یا نیاز عمیق من به خواب در ساعت 3 صبح
باردوگو بیشتر به خاطر رمان های بسیار محبوبش برای نوجوانان شناخته می شود. این مجموعه اولین سریال او برای بزرگسالان است، و باید خوانندگان جدیدی را جذب کند که تشنه داستانهایی باشند که آنها را مجذوب کتابخانههای مدرسه خود میکردند و التماس میکردند که کتابهای بیشتری در رگ نارنیا یا هری پاتر پیدا کنند.
فانتزی برای همه نیست، و برای دوست داشتن این کتاب، کاری که من کردم، باید اجازه دهید شادی و بازیگوشی آمیخته با تاریکی همراهتان شود. کتابخانه ای که در آن دفتری که کتاب های مورد نظر شما را پیدا می کند حاوی «فریادهای ضعیف» و «پفک گوگرد» است، زیرا آخرین کاربر آن در حال تحقیق در مورد جهان اموات بود. جادویی که در سال 1957 خراب شد و باعث شد دو دانش آموز «بیش از یک هفته در سایه گم شوند». یک بازی رومیزی شبیه به انحصار با تاس های ساخته شده از استخوان هایی که «به احتمال زیاد انسان هستند». خانه ای حساس از نظر عاطفی که زمان خود را صرف تصمیم گیری می کند که آیا شما را دوست دارد یا نه – همه اینها لذت بخش است.
شخصیتهای این کتابها برای همیشه در مورد جذابیت و سرخوردگی جادو و اینکه وقتی رویاهای دوران کودکی توسط واقعیت بزرگسالی در هم میریزد چه باید بکنند، فکر میکنند.
“چرا کودکان را با وعده جادو بزرگ کنیم؟” الکس تعجب می کند. «چرا خواستهای در آنها ایجاد میشود که هرگز برآورده نمیشود – برای مکاشفه، برای دگرگونی – و سپس آنها را در دنیایی تاریک و عملگرایانه سرگردان میکنیم؟» زیبایی “Hell Bent” در این است که با وجود همه تاریکی ها، حس شگفتی به نوعی همچنان باقی می ماند.
جهنم خم شده | نوشته لی باردوگو | 496 ص | Flatiron | 29.99 دلار