آنتونی اومان، استاد فلسفه در دانشگاه میشیگان شمالی، در حالی که ماه گذشته مقاله های درس ادیان جهانی خود را نمره می داد، آنچه را که به گفته او به راحتی «بهترین مقاله در کلاس بود» خواند. این کتاب اخلاق ممنوعیت برقع را با پاراگراف های تمیز، مثال های مناسب و استدلال های دقیق بررسی کرد.
یک پرچم قرمز فورا بالا رفت.
آقای اومان با شاگردش مواجه شد که آیا او این مقاله را خودش نوشته است یا خیر. دانشآموز اعتراف کرد که از ChatGPT، یک ربات چت که اطلاعات را ارائه میدهد، مفاهیم را توضیح میدهد و ایدههایی را در جملات ساده ایجاد میکند – و در این مورد، مقاله را نوشته است.
آقای Aumann که از کشف خود نگران شده بود، تصمیم گرفت مقاله نویسی را برای دوره های خود در این ترم تغییر دهد. او قصد دارد از دانشآموزان بخواهد که اولین پیشنویسها را در کلاس درس بنویسند، با استفاده از مرورگرهایی که فعالیت رایانه را کنترل و محدود میکنند. در پیش نویس های بعدی، دانش آموزان باید هر ویرایش را توضیح دهند. آقای Aumann، که ممکن است در ترمهای بعدی از نوشتن مقاله صرف نظر کند، همچنین قصد دارد ChatGPT را با درخواست از دانشآموزان برای ارزیابی پاسخهای ربات چت به دروس تبدیل کند.
او گفت: «آنچه در کلاس اتفاق میافتد دیگر این نیست، «اینجا چند سؤال وجود دارد – بیایید در مورد آن بین ما انسانها صحبت کنیم»، اما در عوض «به این صورت است که «این ربات بیگانه نیز چه فکری میکند؟»
در سراسر کشور، اساتید دانشگاه مانند آقای اومان، روسای دپارتمانها و مدیران در پاسخ به ChatGPT شروع به تعمیرات اساسی کلاسهای درس کردهاند که منجر به تغییر بالقوه عظیمی در آموزش و یادگیری میشود. برخی از اساتید در حال طراحی مجدد دوره های خود هستند و تغییراتی ایجاد می کنند که شامل امتحانات شفاهی بیشتر، کار گروهی و ارزیابی های دست نویس به جای آزمون های تایپ شده است.
این حرکات بخشی از یک دست و پنجه نرم در زمان واقعی با یک موج فناوری جدید به نام هوش مصنوعی مولد است. ChatGPT که در ماه نوامبر توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی OpenAI منتشر شد، در خط مقدم این تغییر قرار دارد. ربات چت در پاسخ به درخواستهای کوتاه، متنهای عجیب و غریب و ظریف تولید میکند و مردم از آن برای نوشتن نامههای عاشقانه، شعر، داستانهای طرفدار – و کارهای مدرسهشان استفاده میکنند.
این امر برخی از مدارس راهنمایی و دبیرستان را به هم ریخته است و معلمان و مدیران سعی می کنند تشخیص دهند که آیا دانش آموزان از چت بات برای انجام تکالیف مدرسه خود استفاده می کنند یا خیر. برخی از سیستمهای مدارس دولتی، از جمله در شهر نیویورک و سیاتل، از آن زمان این ابزار را در شبکهها و دستگاههای Wi-Fi مدارس برای جلوگیری از تقلب ممنوع کردهاند، اگرچه دانشآموزان میتوانند به راحتی راهحلهایی برای دسترسی به ChatGPT پیدا کنند.
در آموزش عالی، کالجها و دانشگاهها تمایلی به ممنوع کردن ابزار هوش مصنوعی نداشتهاند، زیرا مدیران تردید دارند که این حرکت موثر باشد و نمیخواهند آزادی آکادمیک را نقض کنند. این بدان معناست که روش تدریس افراد در عوض در حال تغییر است.
جو گلاور، استاد دانشگاه فلوریدا گفت: «ما سعی میکنیم سیاستهای کلی را ایجاد کنیم که مطمئناً از اختیارات اعضای هیئت علمی برای اداره کلاس حمایت میکند»، به جای هدف قرار دادن روشهای خاص تقلب. این آخرین نوآوری نیست که باید با آن سر و کار داشته باشیم.»
ظهور OpenAI
شرکت سانفرانسیسکو یکی از جاه طلبانه ترین آزمایشگاه های هوش مصنوعی در جهان است. در اینجا به برخی از تحولات اخیر نگاهی می اندازیم.
این امر به ویژه درست است زیرا هوش مصنوعی مولد در روزهای اولیه خود است. انتظار می رود OpenAI به زودی ابزار دیگری به نام GPT-4 را منتشر کند که در تولید متن بهتر از نسخه های قبلی است. گوگل LaMDA، ربات چت رقیب را ساخته است و مایکروسافت در حال بحث در مورد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در OpenAI است. استارتآپهای Silicon Valley، از جمله Stability AI و Character.AI، بر روی ابزارهای هوش مصنوعی مولد کار میکنند.
یکی از سخنگویان OpenAI گفت این آزمایشگاه تشخیص داده است که برنامههای آن میتواند برای گمراه کردن مردم استفاده شود و در حال توسعه فناوری برای کمک به افراد برای شناسایی متن تولید شده توسط ChatGPT است.
در بسیاری از دانشگاه ها، ChatGPT اکنون در صدر دستور کار قرار گرفته است. مدیران در حال ایجاد گروههای ضربتی و میزبانی بحثهای دانشگاهی برای پاسخ به این ابزار هستند، که بیشتر راهنماییها برای انطباق با فناوری است.
در مدارسی از جمله دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی، دانشگاه راتگرز در نیوبرانزویک، نیوجرسی، و دانشگاه ایالتی آپالاچی در بون، NC، استادان در حال حذف تدریجی تکالیف کتاب باز، که به روشی غالب برای ارزیابی تبدیل شد، هستند. همه گیر اما در حال حاضر به نظر می رسد آسیب پذیر به چت ربات. آنها در عوض تکالیف در کلاس، مقالات دست نویس، کار گروهی و امتحانات شفاهی را انتخاب می کنند.
اعلان هایی مانند “پنج صفحه در مورد این یا آن بنویسید” وجود ندارد. برخی از اساتید در عوض سوالاتی را می سازند که امیدوارند برای چت بات ها بسیار هوشمندانه باشد و از دانش آموزان می خواهند در مورد زندگی خود و رویدادهای جاری بنویسند.
سید دوبرین، رئیس دپارتمان انگلیسی دانشگاه فلوریدا، گفت: دانشآموزان «این را سرقت ادبی میکنند، زیرا تکالیف میتوانند سرقت علمی باشند».
فردریک لوئیس آلداما، کرسی علوم انسانی در دانشگاه تگزاس در آستین، گفت که قصد دارد متون جدیدتر یا تخصصی تری را که ChatGPT ممکن است اطلاعات کمتری درباره آنها داشته باشد، مانند غزل های اولیه ویلیام شکسپیر به جای “رویای یک شب نیمه تابستان” آموزش دهد.
او گفت که ربات چت ممکن است “افرادی را که به متون متعارف و اولیه متمایل هستند انگیزه دهد تا در واقع به چیزهایی که آنلاین نیستند، فراتر از منطقه راحتی خود دست یابند”.
در صورتی که تغییرات برای جلوگیری از سرقت ادبی کوتاهی کند، آقای آلداما و سایر اساتید گفتند که قصد دارند استانداردهای سخت گیرانه تری را برای انتظاراتشان از دانش آموزان و نحوه نمره دهی آنها وضع کنند. اکنون برای یک مقاله فقط یک پایان نامه، مقدمه، پاراگراف های پشتیبان و نتیجه گیری کافی نیست.
آقای آلداما گفت: “ما باید بازی خود را ارتقا دهیم.” «تخیل، خلاقیت و نوآوری تحلیلی که معمولاً به نظر ما یک مقاله A است، باید در مقالات محدوده B نفوذ کند.»
هدف دانشگاه ها نیز آموزش دانش آموزان در مورد ابزارهای جدید هوش مصنوعی است. دانشگاه بوفالو در نیویورک و دانشگاه فورمن در گرینویل، SC، گفتند که قصد دارند بحثی از ابزارهای هوش مصنوعی را در دورههای مورد نیاز قرار دهند که به دانشجویان ورودی یا سال اول مفاهیمی مانند یکپارچگی تحصیلی آموزش میدهد.
کلی آهونا، مدیر دفتر یکپارچگی آکادمیک در دانشگاه بوفالو، گفت: «ما باید یک سناریو در این مورد اضافه کنیم، تا دانشآموزان بتوانند یک مثال عینی ببینند. ما میخواهیم به جای اینکه وقتی اتفاق میافتد، جلوی اتفاقات را بگیریم.»
دانشگاههای دیگر در تلاشند برای هوش مصنوعی مرزهایی ترسیم کنند دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه ورمونت در برلینگتون در حال تدوین پیشنویسهایی برای سیاستهای یکپارچگی آکادمیک خود هستند، بنابراین تعاریف سرقت ادبی آنها شامل هوش مصنوعی مولد است.
جان دایر، معاون خدمات ثبت نام و فناوری های آموزشی در مدرسه علمیه دالاس، گفت که زبان در کد افتخار حوزه علمیه او «به هر حال کمی قدیمی» به نظر می رسد. او قصد دارد تعریف سرقت ادبی خود را بهروزرسانی کند تا شامل موارد زیر باشد: «استفاده از متن نوشتهشده توسط یک سیستم تولید بهعنوان خود (مثلاً وارد کردن یک درخواست در ابزار هوش مصنوعی و استفاده از خروجی در مقاله).»
استفاده نادرست از ابزارهای هوش مصنوعی به احتمال زیاد پایان نخواهد یافت، بنابراین برخی از اساتید و دانشگاه ها گفتند که قصد دارند از آشکارسازها برای ریشه کنی این فعالیت استفاده کنند. سرویس تشخیص سرقت ادبی Turnitin گفت که امسال ویژگیهای بیشتری برای شناسایی هوش مصنوعی از جمله ChatGPT خواهد داشت.
به گفته ادوارد تیان، خالق آن و یکی از اساتید ارشد دانشگاه پرینستون، بیش از 6000 معلم از دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه رود آیلند و دیگران نیز برای استفاده از GPTZero ثبت نام کرده اند، برنامه ای که نوید تشخیص سریع متون تولید شده توسط هوش مصنوعی را می دهد. .
برخی از دانشآموزان ارزشی را در پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری میدانند. لیزی شاکنی، 27 ساله، دانشجوی دانشکده حقوق و دانشکده طراحی دانشگاه پنسیلوانیا، استفاده از ChatGPT را برای طوفان فکری برای مقالات و اشکالزدایی مجموعههای مشکل کدگذاری آغاز کرده است.
او در تشریح کلاسهای علوم کامپیوتر و آمار خود گفت: «رشتههایی وجود دارند که از شما میخواهند به اشتراک بگذارید و نمیخواهند چرخهایتان را بچرخانید». “جایی که مغز من در آن مفید است، درک معنای رمز است.”
اما او شک دارد. خانم شاکنی گفت که ChatGPT گاهی اوقات ایده ها را به اشتباه توضیح می دهد و منابع را اشتباه نقل می کند. او گفت که دانشگاه پنسیلوانیا نیز هیچ مقرراتی در مورد این ابزار وضع نکرده است، بنابراین او نمیخواهد در صورتی که مدرسه آن را ممنوع کرده یا آن را تقلب بداند، به آن تکیه کند.
دانشآموزان دیگر چنین ظلمهایی ندارند و در انجمنهایی مانند Reddit به اشتراک میگذارند که تکالیفی را که توسط ChatGPT نوشته و حلشده ارسال کردهاند – و گاهی این کار را برای دانشجویان همکار نیز انجام میدهند. در TikTok، هشتگ #chatgpt بیش از 578 میلیون بازدید دارد و مردم ویدیوهایی از این ابزار را به اشتراک میگذارند که کاغذهای نوشتن و مشکلات کدنویسی را حل میکنند.
یکی از ویدیوها دانشآموزی را نشان میدهد که در حال کپی کردن یک امتحان چند گزینهای و چسباندن آن به ابزار با شرح زیر است: «در مورد شما نمیدانم، اما من فقط باید Chat GPT در فینال من شرکت کند. از مطالعه لذت ببرید.»