مرتفع ترین پل راه آهن جهان که بر روی رودخانه چناب در جامو و کشمیر ساخته شده است به زودی به بهره برداری می رسد. مرتفعترین پل راهآهن جهان که 35 متر از برج ایفل پاریس بلندتر است، روی رودخانه چناب در ارتفاع 359 متری (1178 فوتی) بالای رودخانه قرار گرفته است. پل قوسی باکال به کائوری در منطقه جامو و کشمیر ریسی 1178 فوت بالاتر از بستر رودخانه قرار دارد و ارتباط حیاتی از کاترا به بانیهال را فراهم می کند. این بخشی از خط راه آهن اودهامپور-سریناگار-بارامولا (USBRL) به ارزش 35000 کرور است.
پل تمام تست های اجباری را پشت سر گذاشته است. با این حال، پل راهآهن چناب در حال حاضر نزدیک به اتمام است، زیرا رژیم فعلی تمرکز ویژهای بر این پروژه به ارزش 1400 کرور روپیه گذاشته است.
همچنین بخوانید: وزیر راه آهن از «اولین ایستگاه هند» بازدید می کند، به گفته Vande Bharat Express برای رسیدن به کشمیر تا سال 2024
مردم جامو و کشمیر پس از دو دهه انتظار از زمان تصویب این پروژه در سال 2003، پل را دریافت خواهند کرد، اما به دلیل ترس از ثبات و ایمنی به تعویق افتاد.
در سال 1387 قرارداد احداث یکی از مرتفعترین پلهای راه آهن توسط دولت وقت منعقد شد. با گذشت زمان کار ساخت پل دوباره آغاز شد اما چندین ضرب الاجل از دست رفت. برای آماده سازی پل برای راه اندازی، تمامی آزمایشات اجباری با موفقیت انجام شده است.
آشوینی وایشناو وزیر اتحادیه راه آهن، ارتباطات و الکترونیک و فناوری اطلاعات گفته است که تمامی آزمایشات پل راه آهن چناب انجام شده و موفقیت آمیز بوده است.
آزمایشهایی که برای بررسی پایداری و ایمنی مرتفعترین پل جهان انجام شده است شامل آزمایش بادهای پرسرعت، آزمایش دمای شدید، آزمایش زلزلهخیز و اثرات هیدرولوژیکی ناشی از افزایش سطح آب است.
پل راه آهن آماده بهره برداری است. مسئولان گفتند و افزودند که کار خط مسیر روی پل آغاز شده است. وزیر اتحادیه راه آهن، ارتباطات و الکترونیک و فناوری اطلاعات که برای بازدید از پل بازدید کرده است، گفته است که قرار است فردا دو آزمایش دیگر انجام شود که شامل اجرای موتور واگن برقی و عملیات ریل سفارشی بولرو روی پل است.
پایه پل قوسی فولادی و بتنی در 42 کیلومتری شهرک رئیسی در آبان ماه 1396 تکمیل شد و امکان شروع ساخت طاق اصلی را فراهم کرد که در فروردین 1390 انجام شد.
نقطه عطف روی پل در آگوست سال گذشته زمانی که عرشه بالای پل با یک اتصال طلایی تکمیل شد، به دست آمد و راه را برای تخمگذار مسیر هموار کرد. به گفته مقامات، کار ساخت و ساز این پل در سال 2004 آغاز شد اما باید در سال 2008-2009 به حالت تعلیق درآمد تا جنبه ایمنی مسافران راه آهن با توجه به بادهای پرسرعت مکرر در منطقه مورد توجه قرار گیرد.
به گفته مقامات، پس از تکمیل، این پل قادر به مقاومت در برابر بادهایی با سرعت 260 کیلومتر در ساعت خواهد بود و طول عمر آن 120 سال خواهد بود. علاوه بر مرتفعترین پل راهآهن، پروژه USBRL اولینهای زیادی دارد، مانند طولانیترین تونل راهآهن با طول کلی 12.75 کیلومتر، و اولین پل کابلی که پس از تکمیل، یک شگفتی مهندسی قرن بیست و یکم خواهد بود.
بنا به گزارش ها، ساخت مرتفع ترین پل راه آهن بزرگترین چالش مهندسی عمران است که هر پروژه راه آهنی در هند در تاریخ اخیر با آن مواجه شده است. در این گزارش آمده است که طی سه سال گذشته، مهندسان با کمک دو جرثقیل کابلی ماموت نصب شده در هر دو ساحل چناب – انتهای کائوری و انتهای باکال، این طاق را ساخته اند.
(با ورودی های ANI)