gccesbanner

نظر | رایج ترین توصیه های فارغ التحصیلی نتیجه معکوس دارد

همانطور که دانش‌آموزان دبیرستانی و کالج آمریکایی فارغ‌التحصیل می‌شوند و مراحل بعدی زندگی خود را آغاز می‌کنند، یکی از توصیه‌هایی که بدون شک دریافت خواهند کرد این است که از علایق یا احساسات مشابه خود پیروی کنند. به نظر می رسد راهنمایی خوبی باشد، هر چند کلیشه ای: کاری را انجام دهید که به جای مطابقت با انتظارات، با خودتان صادق است.

اما پیروی از علایق خود اغلب ایده بدی است. تحقیقات جدیدی که ما و همکارانمان انجام دادیم نشان داد که وقتی از زنان و مردان خواسته می‌شود علایق خود را شناسایی کنند، تمایل دارند به طور کلیشه‌ای به علایق و رفتارهای زنانه و مردانه اشاره کنند. به عنوان مثال، زنان به احتمال بیشتری می گویند که می خواهند هنر بسازند یا به مردم کمک کنند، در حالی که مردان به احتمال بیشتری می گویند که می خواهند علم انجام دهند یا ورزش کنند.

به عبارت دیگر، زمانی که از مردم خواسته می‌شود علایق خود را شناسایی کنند، به نظر می‌رسد که دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که پیروی از علایق آنها قرار است دلسرد شود: آنها با انتظارات جامعه مطابقت دارند. این یافته به ویژه برای هر کسی که نگران نابرابری های جنسیتی در زمینه هایی مانند علوم کامپیوتر و مهندسی است، که در آن زنان به طور قابل توجهی کمتر حضور دارند، نگران کننده است.

در دو نظرسنجی – یکی از بیش از 500 دانشجوی کارشناسی در سطح ملی و دیگری از حدود 150 دانشجوی کارشناسی در دانشگاه واشنگتن که اخیراً رشته خود را اعلام کرده بودند – دریافتیم که “علاقه های خود را دنبال کنید” رایج ترین توصیه ای بود که دانشجویان کالج آمریکایی شنیدند و استفاده کردند. انتخاب رشته های خود

سپس از صدها دانشجوی مقطع کارشناسی پرسیدیم که در صورت پیروی از علایق خود کدام رشته و شغل را انتخاب می کنند و اگر حقوق و امنیت شغلی را در اولویت قرار دهند، کدام رشته و شغل را انتخاب می کنند. ما متوجه شدیم که وقتی نوبت به دنبال کردن رشته‌های تحت سلطه مردانه مانند علوم کامپیوتر و مهندسی می‌رسد، شکاف‌های جنسیتی زمانی که دانش‌آموزان علاقه‌های خود را دنبال می‌کنند بیشتر است و مردان به‌طور نامتناسبی این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند. ما همچنین متوجه شدیم که شکاف‌های جنسیتی در انتخاب مشاغل آینده کمتر بود وقتی از افراد هر دو جنس خواستیم که پرورش و حمایت عاطفی از افراد دیگر را در اولویت قرار دهند.

یعنی اگر زنان و مردان را تشویق کنید که در انتخاب رشته یا شغل از علایق خود پیروی کنند، شکاف جنسیتی بزرگی وجود دارد. اگر آنها را تشویق به کسب درآمد کنید، شکاف جنسیتی کمتری وجود دارد و زنان بیشتری به سمت رشته های سنتی مردانه گرایش پیدا می کنند. و اگر آنها را تشویق به پرورش و حمایت از افراد دیگر کنید، شکاف جنسیتی کمتری به وجود می‌آید، زیرا مردان بیشتر به سمت زمینه‌های سنتی زنانه گرایش پیدا می‌کنند.

آیا ما پیشنهاد می کنیم که زنان به دنبال علایق خود نباشند و فقط برای از بین بردن شکاف های جنسیتی وارد عرصه هایی شوند که واقعاً به آن اهمیت نمی دهند؟ البته که نه. برای یک چیز، کار سنتی زنانه مهم است و جامعه به افرادی نیاز دارد که به آن علاقه داشته باشند و بخواهند آن را دنبال کنند – از جمله مردان.

اما آنچه که ما را بر اساس این تحقیقات و تحقیقات دیگر جلب می کند، این است که برای بسیاری از جوانان، به نظر می رسد که احساسات تا حد زیادی مبتنی بر انتظارات درونی شده اجتماعی در مورد آنچه که برای جنسیت آنها مناسب است است، نه اطلاعات کامل و دقیق در مورد آنچه که مثلاً مطالعه می کنند. علوم کامپیوتر واقعاً شبیه است.

در نظر بگیرید که اکثر دانش آموزان دبیرستانی ایالات متحده حتی یک کلاس علوم کامپیوتر، مهندسی یا فیزیک نمی گذرانند. و دختران حتی کمتر از پسران در این کلاس ها شرکت می کنند. این بدان معناست که بسیاری از دخترانی که این دوره ها را رها می کنند، بدون اینکه هرگز آنها را امتحان کنند، این کار را انجام می دهند. حتی زمانی که دختران در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که آنها اغلب با کلیشه‌های منفی در مورد توانایی‌ها و علایق خود مواجه می‌شوند – در حالی که دادن تجربیات مثبت به دختران در این زمینه‌ها می‌تواند علاقه آنها را افزایش دهد.

حرف ما این است که علاقه‌هایی که جوانان قرار است دنبال کنند، بسیار انعطاف‌پذیر و مستعد نفوذ به نظر می‌رسند. در چندین آزمایش که یکی از ما (دکتر چریان) انجام داد، دختران دبیرستانی و زنان دانشگاهی علاقه کمتری به ثبت نام در کلاس علوم کامپیوتر نشان دادند، زمانی که کلاس با پوسترهای «پیشتازان فضا»، بازی‌های ویدیویی و سایر اشیایی که به طور کلیشه‌ای مرتبط با آنها بود، تجهیز شد. مردان نسبت به زمانی که همان کلاس با پوسترهای طبیعت، گیاهان و سایر اشیاء بی طرف تر از نظر جنسیت تزئین شده بود.

اگر وجود یا عدم وجود یک پوستر علمی تخیلی می تواند علاقه شما را به یک رشته تحصیلی تغییر دهد، احتمالاً به خود رشته فکر نمی کنید. احتمالاً به این فکر می‌کنید که آیا فرهنگ این رشته فرهنگی است که بتوانید در آن جا شوید و در آن موفق باشید.

در بسیاری از کشورهای غیر غربی، دانش‌آموزان تشویق نمی‌شوند که انتخاب تحصیلی را نوعی ابراز وجود بدانند. نتایج می تواند قابل توجه باشد: در کشورهایی مانند مالزی و کویت، تفاوت های جنسیتی در رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی بسیار کمتر از ایالات متحده است. دانشجویان در این کشورها معمولاً رشته های خود را به دلایل دیگری انتخاب می کنند – درآمد، امنیت شغلی، تعهدات خانوادگی.

توصیه “علاقه های خود را دنبال کنید” ممکن است به نظر از مردم بپرسد که می خواهند با زندگی خود چه کنند. اما اغلب چیزی که از آنها خواسته می شود این است که اجازه دهند جنسیت انتخاب هایشان را محدود کند. پس بیایید آنچه را که به فارغ التحصیلان دبیرستان و کالج می گوییم تغییر دهیم. مطمئنا، شما می توانید علایق خود را دنبال کنید. اما همچنین ذهن خود را باز نگه دارید و چیزهایی را که ممکن است رد کرده باشید بدون اینکه حتی دلیل آن را بدانید امتحان کنید. ممکن است بیش از آنچه که تصور می‌کنید علاقه‌مند باشید.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما