اگر از شما بپرسید که تکرارترین کلمه ای است که در دیوار جستجو می شود چه کلمه ای است، پاسخ شما چه خواهد بود؟ در دنیای دیوار، تعداد زیادی وجود دارد که هر روز جستجوی میگیرند. جستجوی هر کلمه، نیازی از شهروندی را پاسخ می دهد. اما از بین تمام کلمات، پراید در سال ۱۴۰۰ پرجستجوترین بوده است. گویی پراید بیشترین نیاز از شهروندان دیواری ایران را پاسخ می دهد. اما این پرتکرار بودن به این معنی نیست که پیشنهاد و استفاده از پراید در دیوار برابر است، بلکه این معناست که مردم علیرغم منتفیشدن به پراید، همچنان مصرفی زیادی برای خرید این خودرو در سال گذشته داشتهاند. در واقع تعداد جستجوی کلیدواژه پراید، حدود 9.5 برابر تعداد پرایدهای آگهی شده است. پراید در سال گذشته بیش از 2.5 میلیون بار آگهی شده است و در همین سال 2.6 میلیون بار این کلمه در نوار جستجوی دیوار تکرار شده است.
چرا وسایل نقلیه محبوب شد؟
حالا اگر بخواهیم کمیدقیق تر جستجوهای دیوار را بررسی کنیم باید به پربازدیدترین دسته اصلی دیوار برسیم. بله در این بخش، دسته اصلی وسایل نقلیه بارها بازدید و جستجوی قرار گرفته است و از زیر مجموعه این دسته، به ترتیب با بیش از ۲۴ میلیون بار جستجو، موتور با ۱۱میلیون، پژو پارس با حدود ۹میلیون، کلمه «ماشین» با بیش از ۹ میلیون بار جستجو می شود. از ۷ میلیون، پژو ۲۰۶ با حدود ۷ میلیون، سمند تیبا و نیسان هم با حدود ۶ میلیون بار جستجو در نوار جستجوی سایت دیوار، در ردیف بیست واژه جستجوی دیوار در سال ۱۴۰۰ بوده است.
سوال اینجاست که چرا تا این اقبال و علاقه به دسته وسایل نقلیه و مشخصا پراید وجود دارد؟ علت را باید در تبدیلشدن خودرو به کالایی سرمایههای جست. شاید مهم ترین دلیل این باشد که سال گذشته خودرو محل خوبی برای سرمایه گذاری بوده است. در واقع خودرو در سالهای اخیر از حالت مصرف خارج شده و به یک کالا برای سرمایهگذاری تبدیل میشود و این موضوع در سال ۱۴۰۰ و با شرایطی است که خودروها در فروش قرعه کشیشده و محدود خودروهای داخلی ایجاد میشوند، به اوج خود میرسند. رشد نسبی بازار خودرو نسبت به سایر بازارهای موازی باعث شده تا مردم برای خرید هر نوع وسیله نقلیهای علاقه مند باشند. در این پراید به دلیل قیمت کمتر بین ایرانی و البته به عنوان عمومیترین بازار خودرو در حال حاضر، خوشفروشبودن و قیمت پایینتر علیرغم توقف تولید، بیش از حد محبوبهاست. درباره دیگر واژه های پرتکرار در این دسته هم همین قاعده وجود دارد. بالارفتن قیمت وسایل نقلیه در یک سال گذشته باعث شد تا این دسته از توجه قرار بگیرند. تبدیل پول نقد به یک وسیله نقلیه باعث می شود تا ارزش پول در مرور زمان حفظ شود.
خرید و فروش حیوانات و چالش دیوار
بعد از کلمه پراید و مجموعهای از خودرو که پرجستجوترین دسته در دیوار در سال ۱۴۰۰ بوده است، دسته پرطرفدار بعدی را حیوانات داشتهاند. گفتن این نکته ضروری است که قوانین سختگیرانهای در حوزه خرید و فروش حیوانات خانگی دارد. با این حال اما کلمات مرتبط با حیوانات بارها مورد جستجو قرار گرفته است. به عنوان مثال کلمه کبوتر ۱۵.۷ میلیون بار جستجو شده است. بعد از آن سگ با ۱۴.۳ میلیون جستجو در رتبه دوم قرار گرفته است. در واقع کاربران از این که چنین محصولی در دیوار وجود داشته باشد یا نه، این را جستجو کردهاند. پرنده، گاو و قناری نیز در رتبه های بعدی این دسته قرار گرفته اند.
کمپینی برای حمایت از حقوق حیوانات
اما موضع ۱۴ دیوار در رابطه با خرید و فروش حیوانات در طی سالها و مروری بر تحقیقات پیدا کرده است تا جایی که از ابتدای سال ۰۱ اجازه انتشار آگهیهایی با موضوع تولهکشی را هم نمیدهد. سال گذشته نیز مدیران دیوارها را برای فرهنگ سازی این موضوع با بیاندازند که حیوان کالا نیست و به جای خرید و فروش آن می توان سرپرستی آن را برعهده گرفت. در حال حاضر نیز این پلتفرم کمپنی راهاندازی کرده است تا خرید و فروش حیوانات خانگی در دیوار ممنوع باشد. البته که باید پذیرای زندگی ایرانی ها در کنار حیوانات اهلی و خانگی در طی سالیان وجود داشته باشد اما دیوار برای حمایت از حقوق حیوانات این موضوع را می پذیرد که خرید و فروش خانگی از طریق این سایت ممنوع باشد. در همین راستا هم قوانین تازهای برای محدود این دسته در سایت دیوار در حال اجرا است.
با بررسی پرتکرارترین واژهها میتوانم به این نتیجه رسیدم که نوار جستجوی سایت دیوار، آینهای است که اتفاقاتی در جامعه و اقتصاد رخ میدهد که خیلی زود در جستجوی سایتهای دیواری خودش را نشان میدهد. سرویس هایی که وسیله نقلیه و حیوانات دو موضوع مهم سال گذشته بوده اند و در جستجوهای دیوار نیز خودی نشان داده اند.
برای اطلاع از جزییات «گزارش سال ۱۴۰۰ دیوار»، اینجا را ببینید.