سازندگان خودروهای برقی در آسیا و شرکتهایی که آنها را عرضه میکنند، با عجله به بازارهای سرمایه برای جمعآوری پول میآیند، زیرا تلاش میکنند از افزایش تقاضا برای خودروهای کممصرف استفاده کنند.
فروش سهام مرتبط با خودروهای برقی در سال جاری بسیار زیاد بوده است، حتی با وجود اینکه بیشتر بازار جهانی برای عرضه های اولیه اولیه دچار رکود شده است. بر اساس دادههای Dealogic، بیش از 23 میلیارد دلار در دوره از سال تا به امروز توسط شرکتهای زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی از طریق عرضههای عمومی اولیه و فروش سهام در آسیا به استثنای ژاپن جمعآوری شده است.
بانکداران و سرمایه گذاران می گویند که بخش رو به رشد خودروهای برقی یکی از معدود صنایعی است که به دلیل رشد بلندمدت و پتانسیل سود بالایی که دارد، هنوز پول جذب می کند. اما این شرکت ها از تلاطم های اخیر بازار سهام در امان نبوده اند. برخی مجبور شده اند جاه طلبی های خود را برای جمع آوری کمک های مالی کاهش دهند یا ارزش های پایین تر را بپذیرند.
کسبوکارهای مرتبط با خودروهای برقی از تولیدکنندگان خودرو گرفته تا تولیدکنندگان باتری نیز در حال پیشبرد فروش سهام هستند زیرا باید فعالیتهای سرمایهبر خود را تأمین مالی کنند.
Jon Withaar، رئیس موقعیتهای ویژه آسیا در Pictet Asset Management، میگوید: «بسیاری از شرکتها، به ویژه آنهایی که سودآور نیستند یا پول نقد میسوزاند، چارهای ندارند.
آنها برای رشد به این سرمایه نیاز دارند. آنها برای زنده ماندن به این سرمایه نیاز دارند. آنها به این سرمایه نیاز دارند تا در بازارهای خود مرتبط شوند.»
ماه گذشته در هنگ کنگ، Leapmotor، سازنده خودروهای الکتریکی هفت ساله چینی، 800 میلیون دلار در IPO خود جمع آوری کرد که بسیار کمتر از 1.5 میلیارد دلاری است که شرکت قبلاً برای آن هدف گذاری کرده بود.
این شرکت که نام کامل آن Zhejiang Leapmotor Technology است شرکت
، گفت که قصد دارد از درآمد حاصله برای تحقیق و توسعه استفاده کند و ظرفیت تولید و شبکه فروش خود را گسترش دهد. این شرکت قصد دارد تا سال 2025 هفت مدل جدید EV را عرضه کند. هفته گذشته، Leapmotor در روزی فهرست کرد که شاخص Hang Seng شهر به پایینترین حد خود در 11 سال گذشته رسید و سهام آن در اولین عرضه خود به شدت سقوط کرد.
روز پنجشنبه، شرکت CALB، یک تامین کننده باتری خودروهای برقی چینی، پس از قیمت گذاری اولیه IPO خود در پایین محدوده پیشنهادی خود، با افزایش 1.3 میلیارد دلاری، تجارت خود را در هنگ کنگ آغاز کرد. وضعیت بهتری داشت و اولین روز خود را بدون مشکل به پایان رساند.
ادوارد بیون، یکی از مدیران بازارهای سرمایه آسیای سابق ژاپن در Goldman Sachs Group Inc، گفت که صنعت خودروهای الکتریکی در حال حاضر در نقطه عطف قرار دارد.
او افزود: «بازیکنان میخواهند با شروع سرمایهگذاریهای جدید، که نیاز به جمعآوری سرمایه دارد، در چنین مرحله رشد حساسی سرمایهگذاری کنند.»
گلدمن در IPOهای Leapmotor یا CALB شرکت نداشت. بانک وال استریت در اوایل سال جاری روی فروش چند میلیارد سهم غول باتری های برقی ال جی انرژی سولوشن کار کرد. Ltd.
کره جنوبی و فناوری معاصر آمپرکس چین شرکت
، یا CATL. هر دو شرکت تامین کنندگان اصلی تسلا هستند شرکت
و سایر خودروسازان
عرضه اولیه سهام LG Energy در ژانویه 2022، که معادل بیش از 10 میلیارد دلار را در بازار داخلی خود جمع آوری کرد، بزرگترین فهرست بورس کره جنوبی بود. CATL که در حال حاضر در فهرست چین ثبت شده است، در ماه ژوئن معادل 6.7 میلیارد دلار جمع آوری کرده است.
بسیاری از کسبوکارهای مرتبط با خودروهای برقی در تلاش هستند تا جای پایی عمیقتر در بازار غولپیکر و شلوغ خودرو چین به دست آورند.
اگرچه رشد کلی در اقتصاد چین به شدت کاهش یافته است و بازار مسکن این کشور دچار رکود عمیقی شده است، فروش خودروهای سواری برقی در حال رونق است، تا حدی به لطف سیاستهای مطلوب دولت که شامل یارانه نقدی برای خریداران و معافیتهای مالیاتی خرید میشود. در ماه آگوست، حدود 24 درصد از 2.1 میلیون خودروی تولید شده در چین، خودروهای برقی با باتری و 7 درصد خودروهای هیبریدی پلاگین بودند.
با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان کمتر تثبیت شده خودروهای برقی در کشور، حتی با افزایش فروش خود، شاهد زیان های زیادی هستند. افزایش قیمت باتری و تاخیر در زنجیره تامین نیز بر حاشیه سود آنها فشار آورده است.
برخی از سرمایهگذاران میگویند که ترجیح میدهند در شرکتهایی سرمایهگذاری کنند که قطعات یا قطعات کلیدی را برای تولیدکنندگان خودروهای برقی تامین میکنند، و همچنین شرکتهایی که قبلاً سودآور هستند. کریستینا وون، مدیر سرمایه گذاری سهام آسیایی در آبردن،
به عنوان مثال، سازندگان باتری در موقعیت بهتری برای عبور از هزینه های فزاینده و بادهای مخالف تورم آب و هوا هستند.
او گفت: «فضای EV پتانسیل زیادی برای رشد دارد، اما شکستن آن آسان نیست.
عرضه های اولیه بیشتری از شرکت های این بخش در حال انجام است. WM Motor Holdings Ltd.، یکی دیگر از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، و همچنین Greatpower Nickel and Cobalt Materials Co.، تامین کننده مواد مورد استفاده در باتریهای EV، نیز مدارک لازم را برای فهرستبندی در مرکز مالی آسیا ثبت کردهاند.
افکار خود را به اشتراک بگذارید
آیا فکر می کنید عرضه اولیه سهام بهترین راه برای افزایش سرمایه شرکت های خودروهای برقی است؟ چرا و چرا نه؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.
با وجود رکود گسترده تر بازار در سال جاری، پاتریک استاینمن، بانک آمریکا شرکت
رئیس مشترک بانک سرمایه گذاری جهانی تحرک، به پیش بینی 100 میلیارد دلاری درآمدهای IPO بین سازندگان خودروهای برقی، تامین کنندگان باتری و شرکت های شارژ از سال 2021 تا 2023 پایبند است.
او با اشاره به این واقعیت که فروش جهانی خودروهای برقی در مسیر رسیدن به 1 میلیون ماهانه است، گفت: «سرمایهگذاران موضوع برقسازی را یک انتقال عظیم یکباره میدانند که در طول دهه جاری در حال وقوع است.
آقای اشتاینمن افزود: “این روند سکولار به طور قطع ادامه خواهد داشت و ممکن است با باد مخالف در بازار از جمله تورم و افزایش نرخ بهره از مسیر خارج نشود.” افزایش نرخ ها در ایالات متحده قیمت ها و ارزش گذاری بسیاری از سهام با رشد بالا را در سال جاری کاهش داده است.
چین قبلاً چندین سازنده خودروهای برقی در فهرست عمومی دارد، از جمله BYD با حمایت وارن بافت شرکت
و همچنین شرکت های NIO در فهرست ایالات متحده شرکت،
لی خودکار شرکت
و XPeng شرکت
جوهی آن، مدیر پورتفولیوی اصلی Mirae Asset Global Investments، گفت که صندوق او شرکتهای تثبیتشدهی خودروهای برقی چینی مانند BYD را ترجیح میدهد، حتی پس از اینکه شرکت Berkshire Hathaway متعلق به آقای بافت اخیراً مالکیت خود را در این شرکت کاهش داد.
خانم آن گفت: «رقابت شدیدتر می شود.
بنویسیددیو سباستین در [email protected]
حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8