شاید گیمری و اختصاص دادن زمان طولانی به انجام بازی های رایانه های در گذشته فقط یک تفریح به حساب می آمد، اما این روزها می توانند یکی از بهترین روش ها برای درآمدزایی باشند. درآمدی حدود ۱۰ برابر درآمد یک پزشک متخصص.
به گزارش تجارتنیوز، این روزها گیمری و صرف زمان پای کنسولهای بازی علاوه بر تفریح و گذراندن وقت، به روشی برای کسب درآمد تبدیل میشود. آنهم درآمدی با اعداد و ارقام باورنکردنی.
به عنوان مثال یک گیمر ۱۸ ساله در ایران ماهیانه ۵۰۰۰ دلار درآمد دارد. یعنی حدود 150 میلیون تومان در یک ماه. این عدد برای گیمرهای حرفهای به ماهانه ۴۰ هزار دلار (یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) هم میرسد.
از زمانی که کنسولها را شناختم به گیمری علاقهمند شدم
محمد رضا قره داغی ۲۲ سال دارد. او معتقد است زمانی که کنسولهای بازی را به گیمری مورد علاقهمند میشناسند. در ابتدا به صورت تفریحی با خانواده و دوستانش بازی میکرده، اما حالا حدود دوسال است که گیمری را به صورت حرفهای دنبال میکند و از این راه درآمد هم دارد.
او درباره شروع کار حرفهای خود میگوید: من علاقه زیادی به گیم داشتم. آنقدر که میتوانم بگویم همه کنسولها و بازیها را امتحان کردهام. اصلاً یکی از اتفاقاتی که باعث شد فعالیت حرفهای را شروع کنم، همین موضوع بود. بازی نمانده بود که من آن را انجام نمی داد و این کمی برایم حوصله بود. همین امر باعث شد همه گیمها را ریست کنم و دوباره آنها را بازی کنم. اما اینبار به همراه مخاطبان.
وی درباره مدت زمانی که به گیمینگ اختصاص میدهد، میگوید: در گذشته زمان خیلی زیادی صرف گیمینگ میکردم. شاید تنها زمانهایی که بازی نمیکردم زمان خوابم بود. اما الان که کار حرفهای میکنم طبق برنامه و با نظم خاصی این کار را انجام میدهد. علاوه بر این علاوه بر بازی، صفر تا صد کارهای ادیت ویدیو، طراحی کاور و… را هم خودم انجام میدهم. چون دوست دارم مهارت های دیگر را هم یاد بگیرم.
مخاطبشناسی حرف اول را میزند
این گیمر جوان درباره شیوه کار گیمرها ادامه میدهد: گیمر به صورت حرفهای اینگونه است که بخشی از ویدیوی بازی خود را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتوب با مخاطبان به اشتراک میگذارد. یا به اصطلاح استریم می کند. در همین راستا یک حرفهای برای مخاطب، باید مخاطبان خود را بشناسند و از نیازهای آنها اطلاعات کامل داشه باشند. به عنوان مثال، وقتی میبیند بازی خاصی برای عده زیادی از مخاطبان جذابیت دارد، بیشتر به بررسی آن بازی و روشهای گوناگون انجام شده آن بپردازد. میتوانم بگویم مخاطبشناسی در گیمری حرف اول را میزند.
۴۰ هزار دلار؛ درآمد ماهانه یک گیمر
محمدرضا، در رابطه با شیوههای کسب درآمد از گیمری میگوید: بهترین پلتفرمها برای اشتراکگذاری ویدیوها در ایران، اینستاگرام و یوتوب است. کسب درآمد در اینستاگرام فقط از طریق تبلیغات انجام می شود. اما یوتیوب میزان پرداخت بازدیدها به شما پول میکند. برای این کار، ابتدا باید میزان بازدیدها و پیگیریهای شما به عددی که این پلتفرم تعیین میکند، برسد. در این صورت گیمری به یکی از بهترین راهها برای درآمدزایی تبدیل می شود.
برای مثال من گیمری را در کشور خودمان میشناسم که با ۱۸ سال، ماهیانه ۵ هزار دلار درآمد دارد. یعنی حدود 150 میلیون تومان در یک ماه. اما این عدد با افزایش بازدیدها بیشتر هم میشود و حتی برای بازیهای حرفهای به ۴۰ هزار دلار (معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) در ماه هم میرسد. یعنی ده برابر درآمد یک پزشک متخصص. البته این یک شبه اتفاق نمیافتد و نیازمند صبوری و کسب مهارتهای لازم در انجام بازیها و اشتراکگذاری آنهاست.
برخی از گیمرها در ایران با مشکلاتی نیز همراه است و گیمرها برای موفقیت، بسیاری از آنها را پشت میگذارند. یکی از این مشکلات تحریم است.
این گیمر درمورد مشکلات گیمرها به شرایط تحریمی اشاره میکند و میگوید: کیفیت پینگ برای فاصله زمانی اتصال بین دو دستگاه است. نسخه اصلی خیلی از بازی های معروف به دلیل تحریم در ایران اجرا نمی شود. نسخه های غیررسمی هم پینگ بالایی دارند. گاهی پیش میآید که حریف، تو را شکست میدهد و بازی تمام میشود و تازه بعد از چند دقیقه متوجه این اتفاقات میشوی.
مشکلات تحریم فقط به همینجا ختم نمیشود. تحریمها پرداختهای پلتفرمهایی مانند یوتیوب را نیز تحت تأثیر قرار میدهند. بانکی که این پلتفرم برای پرداخت مبالغ با آن همکاری می کند، در ایران نمایندگی ندارد. تنها کشور نزدیکی که این قابلیت را دارد، کشور ترکیه است که در این کشور حساب باز میکند و برای اکثر بازیهای ایرانی صرفه اقتصادی ندارد. شرکتهایی هم در سایر کشورها هستند که در ازای دریافت مبلغی وظیفه حساب را برای بازیها به عهده میگیرند. اما این روش هم کماکان هزینه گزافی را روی دوش گیمرها میگذارد.
او ادامه میدهد: سازمان حمایتی برای گیمرها در ایران هم یکی دیگر از مشکلات فعالان این حرفه است. ما در کشورمان گیمرهای حرفهای داریم که اگر در مسابقات جهانی شرکت کنند، جزو نفرات برتر میشوند. اما رقابت در ایران با شرکت در مسابقاتی که گیمنتهای محلی برگزار میشود، محدود شده است.
بعلاوه برای اینها سرعت اینترنت، قیمت بالای کنسولهای بازی و وسایل جانبی و مخالفت خانوادهها با گیمرشدن فرزندانشان مشکلاتی است که بازیهای ایرانی با آن دستوپنجه نرم میکنند.
به نظر میرسد تبدیل شدن به یک گیمر حرفهای و درآمدزایی، مسیر مشخصی ندارد، اما این روزها پیشرفت فناوری همه چیز حتی مسیر موفقیت را تحت تأثیر قرار داده است.