اعضای گروه کی پاپ امگا ایکس به نظر می رسید که چند هفته پیش که اولین تور بین المللی آنها با یک کنسرت موفقیت آمیز در لس آنجلس به پایان رسید، در اوج سواری بودند.
اما این احساس پیروزی کوتاه مدت بود.
پس از نمایش اکتبر، یکی از مدیران آژانس مدیریت آنها در هتلی در لس آنجلس بر سر گروه فریاد زد و یکی از اعضای گروه را به زمین هل داد، به نظر می رسید که فیلم این برخورد نشان داده شود. اعضای گروه سپس با هزینه شخصی به خانه خود به سئول رفتند و بعدا آژانس سرگرمی خود را به دادگاه بردند.
در جلسه روز چهارشنبه، یک قاضی کره جنوبی درخواست 11 عضو گروه را برای رهایی از قراردادهای چند ساله خود با آژانس Spire Entertainment بررسی خواهد کرد. وکلای گروه گفته اند که رفتار مدیر اجرایی در لس آنجلس آخرین قسمت از الگوی یک ساله آزار کلامی، فیزیکی و جنسی بود. کانگ سونگ هی، مدیر اجرایی، ماه گذشته استعفا داد اما هرگونه تخلفی را رد کرد.
خانم کانگ در یک مصاحبه تلفنی به نیویورک تایمز گفت: “من از همه آنها مانند مادرشان مراقبت کردم.” و افزود که کیم جاهان، 27 ساله، یکی از اعضای گروه که در هتل سقوط کرد، خود به خود از پا در آمد. او گفت که امیدوار است گروه فعالیت های عادی خود را با آژانس از سر بگیرد.
کارشناسان کی پاپ می گویند که اتهامات گروه علیه آژانسشان، اگر درست باشد، با سایر داستان های خودی صنعت و افشاگران مطابقت دارد. آنها می گویند برخی از شرکت های مدیریتی، به ویژه شرکت های کوچکتر، به طور معمول از هنرمندان جوانی که به شدت به دنبال تبدیل شدن به بت های کی پاپ هستند، با اعمال کنترل های سخت بر رفتار آنها و در برخی موارد مورد آزار و اذیت کلامی و فیزیکی آنها استثمار می کنند.
جین لی، محقق فرهنگ پاپ آسیایی و پژوهشگر، گفت: از دهه 1990، “سطح استثمار سیستماتیک شده و همچنین عادی شده است، زیرا صنعت کی پاپ مسلط شده است” و جوانان جاه طلب بیشتری به سمت آن کشیده شده اند. در دانشگاه کرتین استرالیا
او گفت: “همه می خواهند یک بت باشند.”
چاپ زیبا
کارگران در کره جنوبی، جامعه ای عمیقاً سلسله مراتبی، به طور فزاینده ای در مورد روسایی صحبت می کنند که از قدرت خود سوء استفاده می کنند. اما کارشناسان میگویند که اکثر هنرمندان کیپاپ علناً از آژانسهای خود انتقاد نمیکنند، زیرا از عواقب نقض قراردادهای خود میترسند.
کیم یونا، یک وکیل سرگرمی در سئول، گفت که آژانسهای کوچکتر بهویژه تمایل دارند تا قراردادهایی را با نوازندگان در حال رشد امضا کنند که ساعات کاری را تعیین نمیکنند یا محدودیتهایی را برای کارهایی که میتوان از هنرمندان به طور منطقی درخواست کرد، تعیین نمیکند.
خانم کیم گفت که قراردادهای بین هنرمندان و آژانس های آنها تنها حدود 25 سال است که در کره جنوبی وجود دارد. سایر صنایع در کشور قوانین کار قوی دارند. او گفت: «در این زمینه، به نظر میرسد که بتها که احزاب کمقدرتتر به حساب میآیند، چارهای جز متحمل شدن کمی ضرر ندارند.
بخشی از زیان ها مالی است. برای مثال، معمولاً آژانسها از هنرمندان میخواهند که هزینههای آموزشی که دریافت کردهاند، مانند آموزشهای رقص، مربیگری آواز و سایر آمادگیها را پس دهند. لی جونگیم، محقق صنعت سرگرمی کره جنوبی و نویسنده “عرق و اشک کارآموزان بت”، گفت: اما اغلب سوالاتی در مورد میزان شفافیت این بدهی ها وجود دارد.
او گفت که ستارههای مشتاق کیپاپ «در نوجوانی شروع به کار کردند، اما عوامل سرگرمی بزرگسالان هستند». بنابراین آنها در ساختاری شروع میکنند که در آن ایجاد یک رابطه برابر دشوار است.»
صحبت کردن
برخی از نوازندگان کی پاپ تا پایان قراردادشان صبر کرده اند تا آژانس های خود را به بدرفتاری متهم کنند.
در یک نمونه، هیو مین سان، یکی از اعضای گروه سابق کرایون پاپ، در سال 2019 به کانال YouTube Asian Boss گفت که آژانس گروه، حقوق اعضای گروه را به مدت یک سال و نیم پس از اولین کارشان متوقف کرده است. او گفت همچنین آنها را مجبور به رژیم گرفتن کرده و آنها را از معاشرت بدون اجازه آژانس منع کرده است.
«زندگی خصوصی ما به شدت تحت کنترل بود. حتی اگر میخواستم دوست جدیدی پیدا کنم، نمیتوانم،» خانم هیو در مصاحبه سال ۲۰۱۹ گفت. آژانس Crayon Pop، Chrome Entertainment، به درخواست نظر پاسخ نداد.
در یک پرونده جنایی در سال 2019، دو نوازنده کی پاپ قبل از پایان قراردادشان با موفقیت علیه آژانس خود اقدام قانونی کردند.
این نوازندگان – لی سوک چئول، اکنون 22 ساله و لی سونگ هیون، اکنون 20 ساله – برادرانی هستند که در نوجوانی در گروه پسرانه The East Light اجرا می کردند. آنها تهیه کننده، آژانس و مدیر اجرایی خود را به تجاوز و تهدید لفظی متهم کردند. دادگاه آژانس Media Line Entertainment را حدود 15000 دلار جریمه کرد و تهیه کننده را به دلیل کودک آزاری به 16 ماه زندان محکوم کرد. رئیس اجرائیه هشت ماه برای کمک به کودک آزاری دریافت کرد.
مورد دیگر، اگرچه از نظر فنی موفق بود، اما به طور گسترده به عنوان یک داستان هشدار دهنده دیده می شود.
سه عضو سابق گروه TVXQ پس از پایان قراردادشان با SM Entertainment، یکی از قدرتمندترین آژانسهای کره جنوبی، سالها برای حضور در تلویزیون تلاش کردند. تنظیمکنندههای ضد انحصار این کشور در نهایت به SM Entertainment دستور دادند که فشار بر کانالهای کابلی را متوقف کند تا اعضای گروه را در لیست سیاه قرار دهد. از حضور در تلویزیون
این آژانس یافته های کمیسیون را رد کرد. اما CedarBough T. Saeji، کارشناس صنعت کی پاپ در دانشگاه ملی پوسان، گفت که اعضای گروه “به طور غیررسمی در لیست سیاه صنعت کی پاپ قرار گرفته اند.” او افزود که این قسمت “پیامی دلهره آور برای بت های جوان تر ارسال کرد که عبور از یک شرکت قدرتمند می تواند پایان کار آنها باشد، حتی اگر به یک هدف قانونی برسند.”
“اضطراب زیاد”
پس از درگیری کیم جاهان با خانم کانگ در هتلی در لس آنجلس در 22 اکتبر، یک شبکه تلویزیونی کره جنوبی تصاویری مبهم از قسمتی را که یکی از تماشاچیان فیلمبرداری کرده بود، منتشر کرد. هنگامی که گروه به سئول بازگشت، اعضای آن اقدام نادری را برای ایجاد یک حساب کاربری اینستاگرام بدون اجازه آژانس خود انجام دادند، همانطور که معمولاً لازم بود. در اقدامی نادر دیگر، آنها ادعاهای خود را در مورد سوء استفاده در یک کنفرانس خبری پخش کردند.
آقای کیم ماه گذشته در کنفرانس خبری گفت: “هر یک از ما اضطراب زیادی را تجربه می کنیم.”
اعضای گروه می گویند که چند ماه پس از عرضه Omega X در ژوئن 2021، خانم کانگ، مدیر اجرایی Spire Entertainment، به طور معمول شروع به اظهارات جنسی کرد، ران ها، دست ها و صورت آنها را برخلاف میل آنها لمس کرد و مرتباً آنها را مجبور به انجام این کار کرد. بعد از تمرین الکل بنوشید
وکلای گروه همچنین گفتهاند که Spire، یک آژانس کوچک که در سال 2020 تأسیس شد، به هر یک از اعضای گروه دستور داد حدود 300000 دلار بدهی ناشی از آموزششان را به آژانس بپردازند.
تا کنون وکلای گروه شکایتی کیفری ارائه نکرده اند یا هیچ مدرک فیزیکی برای تأیید اتهامات خود ارائه نکرده اند، زیرا این نگرانی ها نشان می دهد که آنها در تلاش برای تأثیرگذاری بر دادرسی مدنی که از چهارشنبه آغاز می شود، هستند. آنها گفتند که تمرکز فعلی آنها بر این است که گروه را از قرارداد خود خارج کنند، نه طرح اتهام.
خانم کانگ هفته گذشته در مصاحبه ای اتهامات اعضای گروه را رد کرد. او افزود که درخواست او از آنها برای پوشش بدهی های آژانسش موجه بود و معتقد است که اعضای گروه او را به سوء استفاده برای توجیه نقل مکان به یک آژانس بزرگتر متهم کرده اند.
خانم کانگ با اشاره به منابع مالی شرکت گفت: “به نظر آنها، شرکت ما برای پرورش آنها کافی نیست.” بنابراین آنها در حال انجام یک شکار جادوگر هستند.
با نگاه به آینده
خانم لی، محقق فرهنگ پاپ، گفت که سرنوشت امگا ایکس ممکن است به نحوه واکنش مردم کره جنوبی به داستان گروه بستگی داشته باشد. او گفت که اگر اختلافات تشدید شود و اعضای آن بتوانند حمایت عمومی بیشتری را جلب کنند، Spire Entertainment ممکن است به آنها اجازه دهد قرارداد خود را زیر پا بگذارند.
حداقل دو شرکت که با Spire در خارج از کشور کار می کنند از زمان انتشار این رسوایی روابط خود را قطع کرده اند: Helix Publicity که مسئول روابط عمومی امگا ایکس در ایالات متحده بود و Skiyaki، شرکتی که مجوز فعالیت های Omega X در ژاپن را داشت.
تعدادی از افرادی که در تور دو ماهه اخیر 16 شهر در ایالات متحده و آمریکای لاتین در مکان های کنسرت کار می کردند یا داوطلب بودند، برای Omega X صحبت کرده اند.
جیجی گرانادوس، 25 ساله، متخصص زیبایی که در نمایشی در میدان پالادیوم تایمز در شهر نیویورک شرکت کرده بود، گفت که شاهد فریاد زدن خانم کانگ بر سر اعضای گروه در هتل آنها پس از اجرا بوده است. او گفت: «هیچ کس سزاوار این نیست که به این شکل فریاد بزند.