استانبول- مقامات آگاه با این مذاکرات گفتند که مقامات آمریکایی به ترکیه فشار می آورند تا از پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به این کشور توسط خطوط هوایی روسیه جلوگیری کند و این نشان دهنده فشار جدیدی در واشنگتن برای متقاعد کردن کشورها برای اجرای تحریم های اعمال شده علیه مسکو پس از تهاجم این کشور به اوکراین است. سال گذشته
مقامات ارشد آمریکایی ماه گذشته هشدار دادند که افراد ترک در صورت ارائه خدماتی مانند سوختگیری و قطعات یدکی به هواپیماهای ساخت آمریکا که به روسیه و بلاروس پرواز میکنند و از آن خارج میشوند، در معرض خطر زندان، جریمه، از دست دادن امتیازات صادراتی و سایر اقدامات هستند. مقامات گفتند که سال گذشته کنترل اعمال شد. به گفته مقامات، تئا روزمان کندلر، دستیار وزیر بازرگانی این پیام را در جریان سفر ماه دسامبر به ترکیه به مقامات ترکیه ارائه کرد.
هشدار به ترکیه آزمونی کلیدی برای این است که آیا ایالات متحده و متحدانش می توانند در درازمدت در انزوای روسیه موفق شوند یا اینکه آیا مسکو می تواند راهی برای ادامه فعالیت های اقتصادی با کمک کشورهای ثالثی که محور استراتژی کرملین هستند بیابد. یافتن شرکای خارج از غرب وزارت خارجه ترکیه به درخواست برای اظهارنظر درباره این هشدار پاسخی نداد.
امیلی کیلکریز، معاون پیشین دستیار نماینده تجاری ایالات متحده و در حال حاضر یک کارمند ارشد در مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن، گفت: «در یک نقطه خاص، آنها باید اقدامات مربوط به اجرا را انجام دهند. در غیر این صورت، اگر معلوم شود که آنها از تخلفات اطلاع دارند و نتوانسته اند کاری برای رسیدگی به آن انجام دهند، همه چیز به هم می ریزد.
سخنگوی وزارت بازرگانی گفت که آژانس نمی تواند در مورد جزئیات اظهار نظر کند. او گفت که دفتر اجرای صادرات آژانس اخیراً به شرکتهای هواپیمایی خارج از کشور در مورد تبعیت از کنترلهای صادراتی ایالات متحده مربوط به سرویسدهی به هواپیماهای تجاری روسیه، بلاروس و ایران هشدار داده است.
سخنگو گفت: “این اقدام و تعامل مداوم مانند سفر کندلر، دستیار وزیر، برای تلاش های ایالات متحده برای اطمینان از درک کنترل های ما، تشویق مشارکت و تبعیت، و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم است.”
دولت بایدن در فوریه گذشته در واکنش به حمله به اوکراین، کنترل صادرات را اعمال کرد و روسیه را از استفاده از هواپیماهای ساخت آمریکا منع کرد. اکنون کنترلهای صادراتی هرگونه هواپیمای ساخت ایالات متحده یا هواپیماهایی که شامل بیش از 25 درصد قطعات تحت کنترل ایالات متحده هستند را از پرواز به روسیه یا بلاروس بدون مجوز صادر شده توسط دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی منع میکند.
خطوط هوایی روسیه به پروازهای بوئینگ ادامه دادند شرکت
جتها در سرپیچی از تلاشهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای زمینگیر کردن آنها، از جمله تحریمهایی که ورود جتهای تحت هدایت روسیه را به آسمان غرب محدود میکند، تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای نگهداری ایمن هواپیما و لغو قراردادهای اجاره هواپیما.
بر اساس دادههای شرکت تحلیل هوایی سیریوم، شرکتهای هواپیمایی روسیه و بلاروس، از جمله ایرفلوت اکثریت دولتی مسکو، بیش از 2100 پرواز را با استفاده از هواپیماهای ساخت ایالات متحده از جمله بوئینگ 777، 757 و 737 به ترکیه انجام دادهاند. این پروازها شامل سفرهای منظم از مسکو به مقاصد ترکیه از جمله استانبول، ازمیر و شهر تفریحی مدیترانه آنتالیا است.
این هشدار در حالی مطرح میشود که دولت آمریکا تقریباً یک سال پس از آغاز حملات گسترده روسیه به اوکراین، تحریمها علیه روسیه را تقویت میکند. مقامات ایالات متحده قصد دارند کشورهایی را که دارای روابط اقتصادی با روسیه هستند – مانند ترکیه و امارات متحده عربی – تشویق کنند تا از تحریمها پیروی کنند، تحریمهایی که قصد دارند دولت روسیه را از منابع مالی و فناوریهای کلیدی که میتواند برای راهاندازی جنگ استفاده کند، محروم کند.
ادامه پروازهای روسیه از زمانی که کنترل های صادراتی واشنگتن فروش قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر ناوگان هواپیمایی غیرنظامی روسیه را ممنوع کرده است، نگرانی های ایمنی را ایجاد کرده است.
بیشتر هواپیماهای غیرنظامی روسیه توسط بوئینگ و ایرباس اس ای تولید می شوند و از شرکت هایی در ایرلند و برمودا اجاره شده اند. مارس گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه قانون جدیدی را امضا کرد که به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد هواپیماها را در روسیه مجدداً ثبت کنند و بازپسگیری آنها را دشوارتر میکند. طبق سوابق بینالمللی هوانوردی، چندین هواپیما که توسط خطوط هوایی روسیه در پروازها به ترکیه و از ترکیه انجام میشدند، سال گذشته شماره ثبت خود را تغییر دادند.
هواپیماهایی که به ترکیه پرواز می کنند حداقل یکی از آنها متعلق به یک شرکت ایرلندی است که سال گذشته اعلام کرد تمام فعالیت های لیزینگ با روسیه را متوقف کرده و در واقع دستور بازگرداندن هواپیما را صادر کرده است. بر اساس داده های گردآوری شده توسط FlightRadar24، یک سرویس ردیابی هواپیما، این هواپیما، یک بوئینگ 757، آخرین بار در 13 ژانویه به ترکیه پرواز کرد و در آنتالیا فرود آمد.
یوروک ایسیک، رئیس Bosphorus Observer، یک مشاور نظارت بر فعالیت های هوایی و دریایی مستقر در استانبول که به راستی آزمایی سوابق پرواز کمک کرد، گفت: «این هواپیماها از نظر فنی دزدیده شده اند.
سوابق پروازی نشان می دهد که همان هواپیماهایی که به ترکیه پرواز می کنند به هند، تایلند و مقاصد دیگر نیز سفر کرده اند. پروازهای ترکیه به دلیل عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و موقعیت آن به عنوان یک مرکز بزرگ گردشگری و ترانزیت، می تواند مورد توجه بین المللی خاصی قرار گیرد. فرودگاه استانبول یکی از شلوغترین فرودگاههای اروپا و یک گذرگاه کلیدی برای روسهایی است که دیگر نمیتوانند مستقیماً به این قاره و سایر نقاط جهان پرواز کنند.
رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه به دنبال تعمیق روابط اقتصادی با روسیه در تلاش برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشورش است و در عین حال نقش بینظیری بهعنوان یک واسطه در میان روسیه، اوکراین و غرب ایفا میکند. به عنوان بخشی از روابط اقتصادی رو به رشد با روسیه، الیگارشی ها قایق های تفریحی و جت های پارکینگ را در ترکیه پهلو می دهند و میلیون ها دلار املاک و مستغلات را در آنجا خریداری می کنند و این هشدار را در واشنگتن به صدا درآورده است که آنکارا در حال کاهش تأثیر تحریم ها است. مقامات ترکیه می گویند تحریم ها بی اثر هستند و ترکیه نقش مهمی را به عنوان یک گفتگو با روسیه ایفا می کند.
آقای ایسیک گفت: “ترکیه یک بار دیگر آب ها را آزمایش می کند.”
آئروفلوت پس از تعلیق بیشتر پروازهای بینالمللی در ماه مارس پس از تهاجم، پروازهای خود به ترکیه را در ماه مه از سر گرفت. میلیون ها روس سال گذشته به ترکیه پرواز کردند، برخی به عنوان گردشگر و برخی دیگر از سربازی اجباری و سرکوب مخالفان فرار کردند.
سوابق پرواز نشان می دهد که دومین ناو بزرگ روسیه، S7، به همراه آزور ایر، یوتایر و بلاروسی بلاروس نیز سال گذشته به ترکیه پرواز کردند، از جمله از هواپیماهای بوئینگ ساخت آمریکا استفاده کردند.
S7، Azur و Belavia به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. Utair برای اظهار نظر در دسترس نیست.
مهاجران و گردشگران روس منبع اصلی ارز خارجی برای ترکیه بوده اند که در اواخر سال 2021 دچار بحران بی ثبات کننده ارزی شد. روس ها از ژانویه تا آگوست سال گذشته با بیش از سه میلیون بازدید کننده روسی دومین تعداد گردشگران ورودی به ترکیه را داشتند. بر اساس آمار دولت ترکیه، افزایش 23 درصدی نسبت به سال قبل است.
– بنجامین کاتز در این مقاله مشارکت داشت.
به جارد مالسین در [email protected] بنویسید
اصلاحات و تقویت
شرح عکس در نسخه قبلی این مقاله یک هواپیمای ایرباس را به اشتباه به عنوان یک بوئینگ 777 شناسایی کرد. (تصحیح در 26 ژانویه)
حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8