JetBlue انتظار دارد ایالات متحده برای جلوگیری از ادغام با Spirit اقدام کند

JetBlue Airways روز دوشنبه گفت که “احتمال زیادی” می بیند که وزارت دادگستری این هفته از این شرکت به دلیل خرید برنامه ریزی شده Spirit Airlines شکایت کند. این قرارداد 3.8 میلیارد دلاری می‌تواند چالش جدیدی برای چهار شرکت حمل‌ونقل برتر کشور ایجاد کند، اما به ادغام صنعت می‌افزاید.

JetBlue گفت که مدتهاست برای چنین شکایتی آماده شده بود و جدول زمانی آن برای بستن معامله بدون تغییر است، مشروط بر اینکه بر چالش مورد انتظار در دادگاه غلبه کند.

این شرکت گفت: “ما معتقدیم که احتمال شکایت از سوی وزارت دادگستری در این هفته زیاد است و ما همیشه آن را در جدول زمانی خود برای بستن تراکنش در نیمه اول سال 2024 در نظر گرفته ایم.”

منتقدان این معامله می گویند حذف Spirit از بازار رقابت را محدود می کند و صنعت از قبل متمرکز را بیشتر تحکیم می کند. در حالی که JetBlue برای کرایه‌های مقرون‌به‌صرفه شناخته شده است، Spirit قیمت‌های پایین‌تری ارائه می‌دهد و برای همه چیز از چاپ کارت پرواز در کیوسک‌های فرودگاه گرفته تا انتخاب صندلی‌ها از قبل، هزینه اضافی می‌گیرد. پس از این قرارداد، JetBlue هواپیماهای پر تراکم Spirit را دوباره پیکربندی می‌کند، صندلی‌ها را حذف می‌کند، فضای پا را افزایش می‌دهد و اقتصادی هر پرواز را تنظیم می‌کند.

به گفته دو نفر از افراد آشنا با طرح‌های وزارت دادگستری، یک دادخواست دولتی مدعی است که پس از حذف صندلی‌ها از هواپیماهای اسپیریت، شرکت هواپیمایی ترکیبی نمی‌تواند درآمد هر مسافر را بدون افزایش قیمت‌ها افزایش دهد.

خرید Spirit به JetBlue اجازه می دهد تا برنامه های خود را برای رشد سرعت بخشد. امروزه JetBlue بیش از 5 درصد از بازار خطوط هوایی ایالات متحده را در اختیار دارد. پس از خرید، 10 درصد سهم خواهد داشت که آن را به پنجمین شرکت هواپیمایی بزرگ کشور تبدیل می کند. یونایتد ایرلاینز، چهارمین شرکت بزرگ، 15 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. خطوط هوایی ساوت وست، دلتا ایر لاین و امریکن ایرلاینز هر کدام بیش از 17 درصد سهم دارند.

JetBlue در بیانیه‌ای خبری در روز دوشنبه گفت: «ترکیب JetBlue با Spirit به آن اجازه می‌دهد تا یک رقیب ملی قانع‌کننده برای این خطوط هوایی مسلط ایجاد کند.»

این خرید به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود و صنعت را مختل می‌کند و به JetBlue اجازه می‌دهد تا کرایه‌های پایین را به بازارهای جدید بیاورد و آن خطوط هوایی بزرگ را مجبور می‌کند تا با قیمت‌های پایین‌تر خود مطابقت داشته باشند. JetBlue همچنین اعلام کرد که متعهد شده است که برخی از دارایی های Spirit را در بازارهایی مانند بوستون، نیویورک و فورت لادردیل، فلوریدا، که در آن شرکت هواپیمایی ترکیبی حضور گسترده ای خواهد داشت، کنار بگذارد.

اما دو نفری که با طرح‌های وزارت دادگستری آشنا هستند، گفتند که در دادخواست وزارت دادگستری هیچ تضمینی وجود ندارد که سایر خطوط هوایی، با ساختار هزینه‌های متفاوت از اسپیریت، اسلات‌های Spirit را که ممکن است JetBlue پیشنهاد دهد، انتخاب کنند.

مخالفان این فروش استدلال می کنند که علاوه بر وزارت دادگستری، وزارت حمل و نقل نیز می تواند با جلوگیری از انتقال گواهی های عملیاتی مانع معامله شود.

پس از اینکه انتظار حرکت فدرال برای مسدود کردن خرید در روز دوشنبه گزارش شد، سهام Spirit بیش از 8 درصد سقوط کرد. سهام JetBlue حدود 1 درصد افزایش یافت.

اتحادیه های کارگری در هر دو خطوط هوایی در مورد ادامه ادغام اختلاف نظر دارند. ماه گذشته، انجمن خدمه پرواز-CWA که نماینده 5600 مهماندار در اسپیریت است، به دادستان کل مریک بی گارلند و وزیر حمل و نقل پیت بوتیگیگ نامه نوشت تا از این معامله حمایت کنند.

سارا نلسون، رئیس اتحادیه، در این نامه گفت: «ادغام JetBlue-Spirit به اصلاح شرایط در صنعت با بهبودها و حمایت‌های قابل‌ملاحظه برای کارگران همراه با رقابت بیشتر که به نفع کارگران و مصرف‌کنندگان است، کمک خواهد کرد». “این ضد ادغام، ادغام است.”

در نامه ای جداگانه، رئیس اتحادیه کارگران حمل و نقل، که نماینده 6800 مهماندار هواپیمای جت بلو است، از آقای گارلند و آقای بوتیجیگ خواست تا از این خرید جلوگیری کنند، با این استدلال که این اقدام قوانین ضد تراست را نقض می کند و رقابت و کارگران را تضعیف می کند.

سناتور الیزابت وارن، یک دموکرات ماساچوست، در نامه‌ای در ماه سپتامبر از آقای بوتیگیگ خواست تا از مقامات “تاریخی کم استفاده” وزارت خود برای مداخله استفاده کند.

JetBlue همچنین منتظر نتیجه دعوای ضد انحصار وزارت دادگستری در مورد مشارکت این شرکت هواپیمایی با American در بوستون و نیویورک است. انتظار می‌رود که یک قاضی فدرال در بوستون تصمیمی در این مورد صادر کند.

لورن هیرش گزارش کمک کرد

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما