gccesbanner

درون آزمایش طولانی ژاپن در خودکارسازی مراقبت از سالمندان

ژاپن بیش از دو دهه است که در حال توسعه ربات هایی برای مراقبت از افراد مسن بوده است و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در دهه 2010 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تا سال 2018، دولت ملی به تنهایی بیش از 300 میلیون دلار برای تحقیق و توسعه چنین دستگاه هایی هزینه کرده بود. در نگاه اول، دلیل مسابقه برای روباتیک کردن مراقبت ممکن است واضح به نظر برسد. تقریباً هر مقاله خبری، ارائه یا مقاله آکادمیک در مورد این موضوع با مجموعه ای از حقایق و ارقام اضطراب آور در مورد جمعیت سالخورده ژاپن مقدمه می شود: نرخ زاد و ولد کمتر از سطح جایگزینی است، جمعیت شروع به کاهش کرده است، و اگرچه در سال 2000 وجود داشت. حدود چهار بزرگسال در سن کار برای هر فرد بالای 65 سال، تا سال 2050 این دو گروه تقریبا برابر خواهند بود. تعداد سالمندانی که به مراقبت نیاز دارند به سرعت در حال افزایش است، همانطور که هزینه مراقبت از آنها نیز افزایش می یابد. در عین حال، انتظار می‌رود که کمبود شدید کارگران مراقبتی در دهه آینده بسیار بدتر شود. تردیدی وجود ندارد که بسیاری از مردم ژاپن ربات‌ها را راهی برای پرکردن این کارگران گمشده بدون پرداخت دستمزدهای بالاتر یا مواجهه با سؤالات دشوار در مورد واردات نیروی کار ارزان مهاجر می‌دانند، که دولت‌های محافظه‌کار ژاپنی تلاش کرده‌اند آن را محدود کنند.

ربات های مراقبت در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شوند. برخی از آنها برای مراقبت های فیزیکی طراحی شده اند، از جمله ماشین هایی که می توانند به بلند کردن افراد مسن در صورت عدم توانایی بلند شدن به تنهایی کمک کنند. کمک به تحرک و ورزش؛ نظارت بر فعالیت بدنی آنها و تشخیص سقوط. به آنها غذا دهید؛ و به آنها کمک کنید حمام کنند یا از توالت استفاده کنند. هدف برخی دیگر جلب مشارکت اجتماعی و عاطفی افراد مسن به منظور مدیریت، کاهش و حتی پیشگیری از زوال شناختی است. آنها همچنین ممکن است همراهی و درمان را برای افراد مسن تنها ارائه دهند، افرادی را که شرایط مرتبط با زوال عقل دارند مدیریت آنها را برای کارکنان مراقبت آسان تر کنند و تعداد مراقبین مورد نیاز برای مراقبت روزانه را کاهش دهند. خرید یا اجاره این ربات ها گران است و تا کنون بیشتر آنها به سمت مراکز مراقبت مسکونی عرضه شده اند.

تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که روبات‌ها در نهایت به خلق کردن تمایل دارند بیشتر برای مراقبین کار کنید

در ژاپن، ربات‌ها اغلب به عنوان یک راه‌حل طبیعی برای «مشکل» مراقبت از سالمندان فرض می‌شوند. این کشور تخصص گسترده‌ای در رباتیک صنعتی دارد و برای دهه‌ها در تحقیقات ربات‌های انسان‌نما پیشتاز جهان بود. در عین حال، به نظر می رسد بسیاری از مردم ژاپن – حداقل در ظاهر – از ایده تعامل با روبات ها در زندگی روزمره استقبال می کنند. مفسران اغلب به توضیحات مذهبی و فرهنگی فرضی برای این قرابت ظاهری اشاره می‌کنند – به ویژه، یک جهان‌بینی آنیمیستی که مردم را تشویق می‌کند تا روبات‌ها را دارای نوعی روحیه خاص خود بدانند و محبوبیت عظیم شخصیت‌های ربات در مانگا و انیمیشن‌ها. شرکت‌های رباتیک و سیاست‌گذاران حامی این ایده را ترویج کرده‌اند که ربات‌های مراقبت بار را از دوش کارکنان مراقبت‌های انسانی برداشته و به صنعت جدید صادراتی بزرگ برای تولیدکنندگان ژاپنی تبدیل می‌شوند. عنوان نه یک بلکه دو کتاب (منتشر شده در سال 2006 و 2011 و به ترتیب توسط ناکایاما شین و کیشی نوبوهیتو نوشته شده است) این باور را خلاصه می کند: ربات ها ژاپن را نجات خواهند داد.

روبر در جریان تظاهرات مطبوعاتی آماده بلند کردن یک نفر بود.
ژاپن پیشگام در اتوماسیون مراقبت است. دستگاه های شناخته شده شامل این نمونه اولیه ربات بالابر، Robear است.

البته واقعیت پیچیده‌تر است و محبوبیت روبات‌ها در میان مردم ژاپن تا حد زیادی به دهه‌ها تبلیغ بی‌امان توسط دولت، رسانه‌ها و صنعت وابسته است. پذیرش ایده روبات ها یک چیز است. تمایل به تعامل با آنها در زندگی واقعی چیز دیگری است. علاوه بر این، توانایی‌های زندگی واقعی آن‌ها بسیار عقب‌تر از انتظارات شکل‌گرفته از تصویر هیجان‌انگیزشان است. این حقیقتی ناخوشایند برای علاقه مندان به ربات است که علیرغم تبلیغات، حمایت های دولتی و یارانه ها – و دستاوردهای تکنولوژیکی واقعی مهندسان و برنامه نویسان – ربات ها واقعاً در هیچ جنبه عمده ای از زندگی روزمره اکثر مردم در ژاپن از جمله نگهداری از سالمندان.

یک نظرسنجی ملی بزرگ از بیش از 9000 مؤسسه مراقبت از سالمندان در ژاپن نشان داد که در سال 2019، تنها حدود 10 درصد گزارش دادند که هر ربات مراقبتی را معرفی کرده اند، در حالی که یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که از نمونه ای متشکل از 444 نفر که مراقبت های خانگی را ارائه کردند، تنها 2 درصد بودند. تجربه کار با یک ربات مراقبت را داشت. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی روبات‌ها خریداری می‌شوند، اغلب فقط برای مدت کوتاهی قبل از قفل شدن در کمد استفاده می‌شوند.

تحقیقات من بر این قطع ارتباط بین وعده ربات های مراقبت و معرفی و استفاده واقعی آنها متمرکز شده است. از سال 2016، من بیش از 18 ماه را صرف انجام کار میدانی قوم‌نگاری در ژاپن کرده‌ام، از جمله گذراندن وقت در خانه سالمندان که سه مورد از آنها را آزمایش می‌کرد: آغوش، یک ربات بالابر. Paro، مهر و موم رباتیک؛ و Pepper، یک ربات انسان نما. منظور از آغوش این بود که از بلند کردن دستی ساکنان توسط کارکنان مراقبت، جلوگیری کند، پارو یک شکل رباتیک از حیوان درمانی را ارائه دهد (در حالی که به عنوان کمکی برای پرت کردن حواس برای برخی از افراد مبتلا به زوال عقل که در طول روز درخواست های مکرر از کارکنان داشتند) و Pepper به جلسات تمرینات تفریحی را اجرا کنید تا کارکنان برای انجام سایر وظایف آزاد شوند.

Satsuko Yatsuzaka (84) یک ربات درمانی به نام Paro را در خانه سالمندان Suisyoen نگه می دارد.
Paro، یک مهر و موم animatronic فازی، در نظر گرفته شده است تا یک شکل روباتیک از درمان با حیوانات را ارائه دهد.

کیم کیونگ هون/رویترز/الامی

اما مشکلات به سرعت آشکار شد. کارکنان تنها پس از چند روز استفاده از Hug را متوقف کردند و گفتند که چرخیدن از اتاقی به اتاق دیگر دست و پا گیر و وقت گیر است و زمان تعامل آنها با ساکنان را کاهش می دهد. و تنها تعداد کمی از آنها را می توان به راحتی با استفاده از دستگاه بلند کرد.

Paro به طور یکسان مورد استقبال کارکنان و ساکنان قرار گرفت. به شکل یک مهر و موم نرم و کرکی اسباب بازی، می تواند صدا ایجاد کند، سر خود را حرکت دهد و دم خود را تکان دهد وقتی کاربران آن را نوازش می کنند و با او صحبت می کنند. در ابتدا، کارکنان مراقبت از ربات کاملا راضی بودند. با این حال، به زودی مشکلات ظاهر شد. یکی از ساکنان به تلاش برای “پوست” کردن پارو با برداشتن لایه بیرونی خز مصنوعی آن ادامه داد، در حالی که دیگری وابستگی بسیار نزدیکی پیدا کرد و از خوردن وعده های غذایی یا رفتن به رختخواب بدون اینکه آن را در کنار خود داشته باشد خودداری کرد. کارکنان در نهایت مجبور شدند تعاملات پارو با ساکنان را زیر نظر داشته باشند، و به نظر نمی رسید که الگوهای رفتاری تکراری افراد مبتلا به زوال عقل شدید را کاهش دهد.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما